[ Pobierz całość w formacie PDF ]

proponowanego zadania inwestycyjnego,
- biznes plan buduje zaufanie potencjalnego kredytodawcy lub inwestora,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
41
- biznes plan powinien przekonać kredytodawcę lub inwestora o celowości udzielenia
kredytu lub zainwestowaniu własnych środków finansowych.
Biznes plan jest planem mened\erów, określającym ich zdolność do trwałego
usytuowania się na rynku, czyli finansowo efektywnego połączenia okazji rynkowych
z mo\liwościami firmy. Zadaniem kadry kierowniczej jest utworzenie realnej wizji sukcesu
rynkowego firmy.
Biznes plan słu\y właścicielom i kierownictwu firmy jako podstawowy dokument
wspomagający zarządzanie wszystkimi przedsięwzięciami firmy. W działalności
gospodarczej przedsiębiorstwa przydatny jest szczególnie w ustaleniu metod i sposobów
osiągnięcia zamierzonego działania przy uwzględnieniu wszystkich istniejących ograniczeń,
w konkretyzowaniu koncepcji działania oraz kontroli prawidłowego przebiegu realizacji
przedsięwzięcia.
Niekiedy konstruowanie biznes planu staje się koniecznością, a zdarza się to najczęściej
podczas łączenia przedsiębiorstw, przed zało\eniem nowego przedsiębiorstwa, w trakcie
próby uzyskania zewnętrznych środków na finansowanie swojej działalności lub
ryzykownych przedsięwzięć albo w krytycznym okresie (np. zmiana form własności lub
profilu działalności, uwarunkowanie na nowe rynki, modernizacja, du\e inwestycje).
Biznes plan to formalny dokument przedstawiający zamierzone przez przedsiębiorstwo
przedsięwzięcie rynkowe, ocenę jego realności, sposób i strategię korzystnej realizacji,
kompetencje mened\erów i pracowników oraz koszty i spodziewane zyski stanowiące
uzasadnienie celowości u\ycia własnych środków kapitałowych, a tak\e wiarygodności
zwrotu udzielonej przedsiębiorstwu po\yczki przez bank lub innych kredytodawców. Biznes
plan powinien być sporządzany dla ka\dego znaczniejszego przedsięwzięcia, a więc przede
wszystkim realizacji pomysłu, innowacji o długookresowych skutkach dla rodzaju i wynikach
funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jest on konieczny przy staraniach o uzyskanie kredytów
i przedstawia wówczas uzasadnienie i argumentację mające przekonać kredytodawcę
o korzyściach realizacji zamierzenia, stanowiących - łącznie z innymi walorami
przedsiębiorstwa - gwarancję zwrotu otrzymanego kredytu.
Biznes plan jest konieczny dla:
- ustalenia czy opłaca się realizacji koncepcji przedsięwzięcia poświęcić czas, pracę
i kapitał,
- zweryfikowania mo\liwości podjęcia i wykonania zamierzonych działań przez
przedsiębiorstwo,
- oszacowania niezbędnych zasobów i środków oraz sposobów ich pozyskania,
- przeanalizowania korzyści oraz zagro\eń i stopnia ryzyka przedsięwzięcia,
- opracowania strategii jego wykonania,
- wyznaczenia zadań dla poszczególnych wykonawców,
- opracowania programu i przeszkolenia pracowników w dziedzinach wymagających
nowych kwalifikacji i umiejętności,
- wprowadzenia zmian w organizacji przedsiębiorstwa, niezbędnych dla sprawnej realizacji
nowego zamierzenia,
- opracowania systemu kontroli i oceny przebiegu przedsięwzięcia,
- podjęcia ostatecznej decyzji o jego realizacji.
Istota biznes planu polega na wiedzy i sztuce robienia dobrych interesów i umiejętności
przekonywania o tym zainteresowanych współuczestników.
Przedsiębiorca początkujący wszystkie swoje działania kieruje na zdobycie rynku,
a właściwie  miejsca na rynku. W warunkach silnej konkurencji i zaspokojonego popytu
wejście na rynek jest prawie niemo\liwe, chyba \e z ofertą nowych, doskonalszych
i jakościowo lepszych produktów lub usług. Nawet wejście na taki rynek nie gwarantuje
utrzymania się na nim w dłu\szym czasie. Przedsiębiorca będzie dą\ył nie tylko do zdobycia
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
42
miejsca na rynku i utrzymania się na nim, ale będzie się starał zwiększyć swój udział na
rynku i umacniać pozycję swojej firmy. Doskonali organizację pracy, technologię, metody
marketingu. Usprawnia zarządzanie bie\ące i nacelowane na przyszłość. Właśnie tu przejawia
się zainteresowanie przedsiębiorcy planowaniem działań, a szczególnie planowaniem biznesu.
Dobrze opracowany biznes plan pomaga w zarządzaniu przedsiębiorstwem i stanowi
o statusie właściciela firmy wobec otoczenia rynkowego, gospodarczego oraz
instytucjonalnego. Przedsiębiorstwo, które posiada dobrze opracowany biznes plan jest
bardziej wiarygodne jako kontrahent, kooperant, inwestor, kredytobiorca czy leasingobiorca.
Ka\de liczące się przedsiębiorstwo chcące wejść na rynek powinno korzystać z walorów
biznes planu
Oprócz podstawowego celu jak ju\ wspomniano, czyli pozyskaniu partnerów do
współpracy, biznes plan spełnia wiele zadań, z których za najbardziej istotne nale\y uznać
ukazanie kierownictwu firmy:
- słabych i mocnych jej stron,
- szans i zagro\eń ze strony otoczenia,
- silnych i słabych strony firmy odnoszonych do przedsiębiorstwa i jego produktów. Muszą
one być rozpatrywane na tle konkurentów i mogą one wynikać z:
- pozycji rynkowej (udział przedsiębiorstwa na rynku),
- pozycji ekonomicznej i technologicznej (pozycja przedsiębiorstwa w dziedzinie kosztów
i technologii),
- zdolności i umiejętności kierownictwa i załogi.
Mocnymi stronami firmy są jej unikalne zasoby, umiejętności lub inne aspekty,
odró\niające ją w pozytywny sposób od innych firm. Silna strona firmy to specyficzna
przewaga na której mo\na budować strategię. Mocnymi stronami lub inaczej atutami
przedsiębiorstwa mogą być, np. dobra lokalizacja, dostęp do tanich surowców, ekologiczna
technologia, dobra jakość wyrobów (usług), wysokie kwalifikacje i lojalność pracowników,
patenty, wynalazki, dobra marka, itp.
Słabymi stronami firmy są wszystkie te aspekty jej funkcjonowania, które ograniczają
sprawność firmy lub blokują jej rozwój. Mogą być nimi, np. przestarzały park maszynowy,
niskie kwalifikacje kadry kierowniczej lub pozostałych pracowników, słaby marketing,
niewłaściwy sposób dystrybucji wyrobów (usług), zadłu\enie, wysokie koszty, itp.
Szanse to tendencje i zjawiska w otoczeniu przedsiębiorstwa, które odpowiednio
wykorzystane mogą stać się bodzcem rozwojowym. Wartość tego bodzca jest związana z jego
atrakcyjnością i prawdopodobieństwem osiągnięcia sukcesu. Przedsiębiorstwo osiągnie
korzyści jeśli spełni określone wymagania stwarzane przez otoczenia szybciej od konkurencji.
Przedsiębiorstwo oprócz szans czyli zjawisk dla siebie korzystnych powinno analizować
zagro\enia czyli zjawiska niekorzystne, które w sytuacji nie wystąpienia właściwej reakcji
marketingowej mogą prowadzić do pogorszenia pozycji firmy na rynku.
Zagro\enia są to przeszkody uniemo\liwiające pełne wykorzystanie posiadanych przez
przedsiębiorstwo szans i mocnych stron. Zagro\enia są tym powa\niejsze im bardziej
pogarsza się rentowność przedsiębiorstwa.
Szanse i zagro\enia są odnoszone do czynników zewnętrznych, nad którymi
przedsiębiorstwo nie ma kontroli. Czynniki te mówią o atrakcyjności rynku, na którym działa
dane przedsiębiorstwo.
Sumując szanse i zagro\enia, mo\na otrzymać cztery rodzaje sytuacji: [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kudrzwi.xlx.pl