[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ten sakrament materii.
60
2. W tym sakramencie, jak i w sakramencie bierzmowania, zostaje udzielona
pełnia  łaski siedmiu da rów", jak to jest zaznaczone w definicji1. Lecz materia
bierzmowania musi być najpierw (uprzednio) uświęcona. Zaś przedmioty materialne,
którymi posługuje my się przy sakramencie kapłaństwa, nie są uprzednio uświęcone.
Wydaje się więc, że nie stanowią one materii sakramentu.
3. W każdym sakramencie posiadającym materię, musi być ona dotknięta przez
tego, który sakrament przyjmuje. Lecz niektórzy mówią, że przy udzielaniu
sakramentu kapłaństwa nie jest rzeczą konieczną, by przedmioty materialne dotknięte
były przez tego, który sakrament przyjmuje, wystarczy, by były mu jedynie podane.
Stąd wyżej wymienione rzeczy materialne nie stanowią materii tego sakramentu.
Wbrew temu:
1. Każdy sakrament zawiera w sobie jakiś rzeczy i słowa. Lecz rzeczy stanowią
materię sakramentu. A więc rzeczy, których się używa w sakramencie kapłaństwa, są
materiÄ… tego sakramentu.
2. Więcej jest potrzebne, by móc udzielać sakramentów, aniżeli by móc je
przyjmować. Lecz wiemy, że chrzest, który daje możność przyjmowania
sakramentów, wymaga materii. Tym bardziej wymaga jej sakrament kapłaństwa, który
daje moc udzielania innym sakramentów.
Odpowiedz: Materia, która jest elementem zewnętrznym sakramentów, oznacza, że
moc, która działa w tych sakramentach przychodzi całkowicie od zewnątrz. Skutek
właściwy sakramentowi kapłaństwa, mianowicie znamię, nie pochodzi z działania
tego, kto sakrament przyjmuje, jak to siÄ™ dzieje przy sakramencie pokuty, lecz
przychodzi zupełnie od przyczynowości zewnętrznej; stąd wypływa wniosek, że
sakrament kapłaństwa wymaga materii. Jednak inaczej niż w innych sakramentach,
posiadajÄ…cych materiÄ™. Gdy bowiem chodzi o inne sakramenty, to to, co one wnoszÄ…,
pochodzi jedynie od Boga, a nie od tego, który sakramentu udziela. Natomiast gdy
chodzi o sakrament kapłaństwa, władza duchowa, jaką on przekazuje, pochodzi także
61
od tego, który udziela sakramentu, tak jak wszelka władza niedoskonała pochodzi od
władzy doskonałej. Toteż skuteczność innych sakramentów mieści się w materii, która
oznacza moc Boską i ją w sobie zawiera dzięki działaniu uświęcającemu,
sprawowanemu nad nią przez udzielającego sakrament. Tymczasem skuteczność
sakramentu kapłaństwa mieści się w pierwszym rzędzie w tym, który sakramentu
udziela. Rola materii polega raczej na wyznaczeniu niż na spowodowaniu władzy
przez tego, który posiada jej pełnię. Wskazuje na to to, że materia zapożyczona jest z
tego, co określa wykonywanie przekazanej władzy.
Na 1. Wykład wystarcza za odpowiedz na pierwszą trudność.
2. Jeżeli materia innych sakramentów musi być poświęcona, to z racji mocy, jaką w
sobie zawiera. Nie jest tak, gdy chodzi o materię święceń kapłańskich.
Na 3. Utrzymując to, co było powiedziane wyżej2, ukazuje się jego przyczyna.
Ponieważ władza kapłańska zostaje przekazana przez udzielającego sakrament, a nie
przez materię, dlatego raczej podanie przedmiotu materialnego należy do istoty
sakramentu, niż jego dotkniecie. Trzeba zresztą przyznać, że słowa, które stanowią
formę tego sakramentu, zdają się oznaczać, że dotknięcie materii jest raczej istotne dla
tego sakramentu:  Przyjmij" taki lub inny przedmiot. /7/
ZAGADNIENIE 35
O SKUTKACH SAKRAMENTU KAPAACSTWA
Na temat skutku sakramentu kapłaństwa nasuwa się kilka pytań:
1. Czy sakrament kapłaństwa udziela łaski?
2. Czy wyciska znamiÄ™ ?
3. Czy znamię sakramentu kapłaństwa zakłada uprzednie istnienie znamienia
chrztu ?
4. Czy presuponuje koniecznie znamiÄ™ bierzmowania ?
62
5. Czy znamię jednego stopnia święceń presuponuje istnienie znamienia innego
stopnia święceń ?
Artykuł 1
CZY SAKRAMENT KAPAACSTWA UDZIELA AASKI UZWICAJCEJ? /8/
Wydaje się, że sakrament kapłaństwa nie udziela łaski uświęcającej, bo:
1. Mówi się powszechnie, że celem sakramentu kapłaństwa jest zwalczać
ignorancję. Przeciw ignorancji udziela się nie łaski uświęcającej, lecz łaski  darmo
danej", bo łaska uświęcająca dotyczy strony afektywnej. Wobec tego w sakramencie
kapłaństwa nie da je się łaski uświęcającej.
2. Kapłaństwo wymaga pewnego zróżnicowania. Otóż członkowie Kościoła nie
różnią się według sto pnia łaski uświęcającej, lecz raczej według łask  darmo danych",
czyli według  różnorodności darów", jak mówi Apostoł1. A więc sakrament
kapłaństwa nie udziela łaski uświęcającej.
3. %7ładna przyczyna nie presuponuje swego skutku. Lecz u tego, kto przystępuje do
kapłaństwa, presuponuje się stan łaski, dzięki której jest zdolny do wykonywania
kapłaństwa. A więc takiej łaski nie o-trzymuje przy przyjęciu sakramentu kapłaństwa.
Wbrew temu:
1. Sakramenty nowego prawa sprawiają to, co oznaczają2. Otóż według tego, co jest
napisane w Księdze Sentencji3, liczba siedem jest symbolem siedmiu darów Ducha
Zwiętego. Tak więc dary Ducha Zwiętego, które nie mogą nie iść w parze z łaską
uświęcającą, są przyjmowane w sakramencie kapłaństwa.
2. Kapłaństwo jest sakramentem nowego prawa. Wiemy zaś, że te sakramenty z samej
swej natury udzielają łaski. A więc kapłaństwo udziela łaski.
Odpowiedz:  Dzieła Boże są doskonałe"4. Jeśli Bóg udziela zdolności jakiemuś
stworzeniu, to równocześnie daje mu to, co jest potrzebne do jej należytego
63
sprawowania. Widać to nawet w przyrodzie. Zwierzę obdarzone jest takimi organami,
które potrzebne są dla normalnego rozwoju aktywności jego władz, jeśli nie zachodzi
brak ze strony materii. Lecz jak łaska uświęcająca jest potrzebna każdemu, kto chce
godnie przyjmować sakramenty, tak samo potrzebna jest, a-by można godnie innym
łaski udzielać. I dlatego, jak na chrzcie otrzymuje się łaskę uświęcającą, aby można
przyjmować inne sakramenty, tak samo i w sakramencie kapłaństwa, który daje
władzę udzielania innych sakramentów.
Na 1. Sakrament kapłaństwa ma na celu nie leczenie jednej osoby, lecz całego
Kościoła. Toteż gdy mówimy, że ton sakrament jest antidotum na ignorancję, to nie
znaczy, że ten, kto go otrzymuje, zostaje przez to uwolniony z ignorancji, lecz że jest
przeznaczony do uwalniania z ignorancji innych.
Na 2. Chociaż dary łaski uświęcającej są wspólne wszystkim członkom Kościoła,
jednak nie mogą stanowić podstawy do zróżnicowania ich między sobą.
Lecz darów, które stanowią te różnice, nikt nie może otrzymać, jeśli nie posiada
miłości. Zaś miłość Boża nie da się pomyśleć bez łaski uświęcającej.
Na 3. Dla sprawowania w sposób należyty urzędu kapłańskiego trzeba posiadać cnotę
nie jakąkolwiek, lecz w stopniu wysokim, bo ci, którzy otrzymują sakrament
kapłaństwa, postawieni są na czele wiernych; powinni również być pierwszymi
świętością. Dlatego wymaga się u święconych posiadania łaski uświęcającej, dzięki
której mogą być policzeni w poczet wiernych Chrystusowych. Lecz przez otrzymanie
sakramentu kapłaństwa otrzymują oni dar łaski obfitszej, która czyni ich zdolnymi do
podejmowania wielkich dzieł.
64
A r t y k u ł 2 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kudrzwi.xlx.pl