[ Pobierz całość w formacie PDF ]
krowa jest, trochi mleka, abo masła od onej krowy zrobionego dostawać, i tak nauką swoją
bezbożną bydlę potym uczarują. A przeto niech będą ostrożne białegłowy, u ktorych podejrzane
niewiasty czegokolwiek proszą, żeby im bynamniej niepożyczały i niedawały.
Są także drugie, ktore gdy baczą, że się w robieniu masło darzyć niechce, ktore w maslnicach
pospolicie robią, tedy jako najprędzej z domu białejgłowy podejrzanej, trochy masła dostają, jeśli
mogą dostać, z którego trzy sztuczki uczyniwszy, wzywając Trojcę przenaświętszej [...] one
sztuczki w maslnicę wrzucają, i tak czary odganiają. Ktore także prozne rzeczy proznymi tłumią, z
tej tylko miary, iż masła od czarownice podejrzanej dostają. A gdyby zaniechawszy tego, wzywając
Trojce przenaświętszej, Pacierz tylko mowiąc, choć swego masła własnego trzy sztuczki wrzuciła
skutek woli Bożej poruczając, niemiałaby bydz naganiona, aczkolwiek też i chwalić niemasz co, dla
trzech sztuczek masła wrzuconych. Lepiejby uczyniła, gdyby miasto tych sztuczek masła, wodą
święconą pokropiwszy, i troszkę święconej soli wrzuciwszy z modlitwą, jako wyżej, czary
odganiała.
Nakoniec iż częstokroć krowy od czarów zdychają, mają bydz ostrożne ktorym się to przydaje,
żeby pod progiem obory, abo stajnie, pod żłobem i gdzie bydło napawają, ziemia była wybrana, a
na miejsce jej ziemie inszej święconą wodą pokropiwszy żeby nakładziono. Częstokroć abowiem
czarownice to przyznawały, iż naczynia czarow swoich na tych miejscach osobliwie chowały:
przyznały i to, że za rozskazaniem szatańskim tylko były powinny dołek wykopać, w ktory szatan
sam czary wkładał, ktore to czary, rzecz barzo podła bywała, kamień, drewno, mysz, abo wąż jaki.
[...]
Przeciwko gradom zaś, i burzom nadto cośmy o postanowieniu znaku krzyża świętego wyżej
wspomnieli, to też lekarstwo jest zwyczajne. Trzy ziarna gradu wzywając Trojce przenaświętszej
miecą w ogień, a zmowiwszy dwa abo trzykroć Pacierz z pozdrowieniem Anielskim przydają
Ewanielia Jana ś. Na początku było słowo żegnając burzą wprzód, i pozad, i ze wszytkich stron
ziemie. Nakoniec trzykroć powtarzają. Słowo stało się jest ciałem, a za każdym powtarzaniem
mowią: Słowa Ewangeliej świętej, niech rozżoną burzą tę. Jeśliby tedy burza ona sprawiona była
przez czarownice, natychmiast ustanie.
Te są barzo pewne rzeczy częstym doświadczeniem utwierdzone, i niepodejrzane. To abowiem
samo, ze trzy kawałki, abo ziarna gradowe w ogień miecą, gdyby się działo bez wzywania Boskiego
ratunku, podejrzaneby te sprawy czyniło. A jeśliby kto rzekł: azali bez tych ziarn gradowych burza
niemogła by bydz uśmierzona? I owszem mogła by, przez insze słowa święte. Lecz ten, ktory trzy
ziarna takowe, abo sztuczki gradu w ogień miece, pragnie szatana trapić, gdy jego dzieło wzywając
Trojce przenaświętszej wniwecz obraca. W ogień zaś a nie w wodę dla tego miece, że jako się
prędzej wrzucony grad w ogniu rozpływa, żeby także dzieło, i robota szatańska prędko zniszczała.
Skutek wszakże na wolą Bożą ma bydz pusczany.
Bywa też i to, co czarownica jedna od sędziego pytana, objawiła. Jeśliby jakim sposobem burze
przez czarownice sprawione mogły bydz uśmierzone? Odpowiedziała: że mogą, to jest te słowa
mowiąc: Poprzysięgam, i zaklinam was grady, i wiatry, przez pięć ran Chrystusa Pana, i przez trzy
gwozdzie, ktore jego ręce i nogi przebodły, i przez czterech Ewangelistów świętych Mattheusza,
Marka, Aukasza, i Jana, żebyście w wodę rozpłynąwszy puściły się na dół.
[...] Przetoż Nider mowi: Ta jest przyczyna, dla ktorej pospolicie w kościołach na burze dzwonią.
Naprzód zeby przed nimi jako przed trąbami Bogu poświęconymi szatani uciekali, i odbiegali
swoich czarów. Potym też, żeby ludzie do modlitwy byli pobudzeni, i Bożej pomocy przeciw
burzom wzywali. Ta jest przyczyna, że dla uśmierzenia i rozegnania burze z Sakramentaem
naświętszym z śpiewaniem nabożnym, pospolicie wychodzą osobliwie w Niemcach, i we
Francuskiej ziemi, a to zdawna z zachowałego Kościołów tamtych zwyczaju.
Ale iż ten sposob w wynoszeniu Sakramentu, dla uśmierzenia burze, zda się bydz niektorym coś
zabobonnego, ktorzy nie wiedzą reguł, abo prawidł rzeczą zabobonną od niezabobonnej dzielących.
[...]
[...] głupie czynią ludzie ślub czyniąc, głowy w Sobotę nie czosać, abo w Niedzielę pościć, jakoby
w dzień lepszy, i im podobne rzeczy. Z ktorej reguły noszenie Sakramentu niewidzi się bydz
zabobonnie. [...]
Lekarstwa niektore przeciw pewnym tajemnym szatańskim sprawom, albo tajemnemu
przenaśladowaniu.
Przystąpmy zaś do wypisania lekarstw urodzajom ziemskim służących, ktore podczas przez
robactwo, szarańczą, wielkiemi hufami po powietrzu z dalekich krain lecącą, tak, że ziemię okrywa,
z gruntownym zepsowaniem wszystkich urodzajów, traw, winnic, bywają wynisczone, i spasione.
Doczego przydamy lekarstwa przeciw dzieciom za sprawą szatańską kradzionym, abo
podrzuconym.
Co się tknie pierwszej rzeczy. Thomasz święty w pytaniu: Jeśli się godzi zaklinać stworzenie
nierozumne? Odpowieda, że się godzi, wszakże w sposób przymuszenia, ktore się ma ściągać do
szatana, ponieważ on ku szkodzie naszej, zwykł zażywać stworzenia nierozumnego. Sposób ten w
kościele odprawuje się przez Exorcizmy, ktorymi moc szatańska od stworzenia nierozumnego bywa
odganiana. Bo gdyby klÄ…twa nie na szatana, ale na stworzenie nierozumne, ktore nic nie rozumie
czyniona była, proznaby i nie ważna była. Skąd pokazuje się, iż Exorcizmami przystojnymi i
zaklinaniem mogą bydz odegnane, z wzywaniem wszakże od ludu miłosierdzia Bożego, przez
posty, procesje, i insze nabożeństwa: Dla cudzołostw abowiem, i wielkości grzechów, karania
takowe P. Bóg przepuscza, przeto do spowiedzi ludzie mają bydz napominani. W niektorych też
prowincjach klątwy na nie bywają wydawane, ale te do szatanów ściągają się, nie do samego
stworzenia nierozumnego. Bywa i insze straszne na ludzi od Pana Boga przepusczenie, gdy
niewiastom podczas dzieci ich własne giną, a cudze od szatanów bywają podmiatane, ktore to
podmioty trojakie bywają. Jedne z nich zawsze chude i płaczliwe, z ktorych jedno i czterech
białychgłow pokarmem nienasyciłoby się. Drugie są sprawą latawców spłodzone, ktorych wszakże
dziećmi nie są ale właśnie tego człowieka, ktorego nasienia dostają, Co więc czynią mężczyznę do
zmazy nocnej przywodząc, Takowe dzieci podczas za Bożym dopusczeniem podmiatają, własne
ludzkie dzieci pokrywszy.
Trzecie są, gdy podczas szatani, wziąwszy na się postać małych dziatek, mamkom sami siebie
podmiatają. Te trojakie podmioty w tym się zgadzają, iż są barzo ciężkie, chude, a nie rosną i
żadnym dostatkiem mleka nakarmione bydz nie mogą, i powiedają że częstokroć z oczu ginęły.
Dla czegoby zaś Pan Bóg wszechmogący takowe rzeczy na ludzi przepusczał, możemy mowić. Iż
[ Pobierz całość w formacie PDF ]