[ Pobierz całość w formacie PDF ]
przy użyciu sieci kablowych oraz satelitów. Oferta programowa TV LUNA różni-
ła się od ofert innych stacji wyważona publicystyka, programy dokumentalne,
rozrywkowe kierowane były przede wszystkim do ludzi w wieku produkcyjnym,
zamieszkujących duże miasta. Jednak wejście TV LUNA na rynek telewizyjny nie
wywołało wstrząsu i nie przyniosło znaczących zmian. Jej oglądalność w końcu
1999 r. wyniosła 7,3% (zbliżona do STV2), a w 2000 r. tylko 3%. Ciężka sytuacja
sprawiła, że telewizja zaczęła się coraz bardziej komercjalizować. Skupiono się na
szukaniu nowej twarzy, która mogłaby przyciągnąć widza i pozwoliła TV LUNA
wyjść z regresu. Tak się jednak nie stało. Pod koniec 2001 roku i ta stacja została
zamknięta.
Obecnie w Słowacji działa 106 regionalnych i lokalnych stacji telewizyjny-
ch74. Dwadzieścia cztery lokalne i miejskie telewizje (Miejskie Studio Telewizyjne
Humen, MAC TV-TV NA`A Koaice, BTV Bardejov, OTV `trba, KT Star %3ńubovHa,
ARTEX Invest Martin, JVPX-MGR Pova~ska Bystrica, KASAT Moldava nad Bodo-
vou etc.) utworzyły Zrzeszenie Miejskich i Lokalnych Telewizji z siedzibą w Ko-
75
szycach (Asocicia loklnych a mestskch televzi ). Jego celem jest połączenie
profesjolnalnych i amatorskich podmiotów, które zajmują się wymianą informa-
cji oraz współpracą przy ochronie praw twórców programów dla lokalnych stacji
telewizyjnych76.
***
Zmiany, które zaszły w listopadzie 1989 były w ówczesnej Czechosłowacji
o wiele bardziej radykalne niż w innych krajach byłego bloku wschodniego.
Oczywistą koniecznością stało się stworzenie nowej sytuacji w sferze komunika-
cji masowej, która zapewniłaby utworzenie i funkcjonowanie wolnych, demokra-
tycznych mediów, a także zróżnicowanie i pluralizm krajobrazu medialnego.
Najważniejszą podstawą dla tych zmian była, dokonana w marcu 1990r., nowe-
lizacja ustawy z 1966 roku o prasie periodycznej i innych środkach masowego
przekazu. Stworzono nowe możliwości prywatnej inicjatywie w sferze mediów,
w tym na wstąpienie obcego kapitału na rynek prasowy. Spowodowało to istotne
73
D. Kov%0ńov, Komparatvna analza hlavnch spravodajskch relci STV, TV Markza a VTV, [w:] Otzky& , s. 140.
74 W tym 13 regionalnych oraz 82 lokalne stacje telewizyjne.
75 ALTEV utworzona w Koszycach w kwietniu 1996 roku. Jej celem jest ułatwianie współpracy
pracownikom miejskich oraz lokalnych telewizji przy wzajemnej wymianie informacji, zapewnienie
ochrony praw twórców programów tworzonych dla miejskich oraz lokalnych stacji. ALTEV zajmuje się
również organizowaniem najstarszego i największego w Europie festiwalu lokalnych telewizji.
76 R. Ivantyayn, Kblov televzia na Slovensku, [w:] Otazk& , 1993, nr 1, s. 36-39.
36 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły
zmiany w pozycji ekonomicznej słowackich mediów drukowanych. Wraz z pry-
watnymi inwestorami (przede wszystkim zagranicznymi) na rynku pojawiły się
nowe technologie, wzrosła objętość gazet i czasopism, poprawiła się także ich
szata graficzna. Istotnym zwrotem było również pojawienie się periodyków re-
gionalnych i lokalnych, które praktycznie do 1989 roku w Słowacji były nieobec-
ne. Przechodzą one najbardziej gwałtowną i charakterystyczną zmianę, o czym
świadczy wzrost ich liczby o 235% w ciągu dziesięciu lat od upadku reżimu.
Kamieniem milowym w procesie tworzącego się systemu medialnego okaza-
ła się ustawa z 1991 roku o nadawaniu radiowym i telewizyjnym. Warto powtó-
rzyć, że Czechosłowacja była pierwszym z krajów postkomunistycznych, który
uchwalił prawo regulujące funkcjonowanie dualnego systemu mediów elektro-
nicznych. Mimo tego, transformacja mediów elektronicznych napotykała wiele
przeszkód. Z jednej strony państwo i siły polityczne nie zrezygnowały z pano-
wania nad mediami masowymi (zwłaszcza radiem i telewizją) i nie potrafiły po-
wstrzymać się od ingerowania w zakres wolności mediów. Z drugiej, aby two-
rzyć elektroniczne media prywatne, potrzebny był ogromny kapitał, którego bra-
kowało w tak małym państwie. Uwolnienie się spod władzy i kontroli instytucji
politycznych oraz elit rządzących, jak i zbudowanie konkurencyjnego systemu
medialnego stało się dla mediów poważnym wyzwaniem.
Stopniowe uniezależnianie się elektronicznych środków masowego przeka-
zu rozpoczęło się wraz z przyznaniem w 1993 roku pierwszych licencji prywat-
nym telewizjom naziemnym. W tym czasie powstała TV Markiza, która stała się
[ Pobierz całość w formacie PDF ]